Budowa nawierzchni – wykańczając ścieżkę w ogrodzie, podjazd do garażu czy taras na gruncie, prywatni inwestorzy nie wystrzegają się błędów, które prowadzą do poważnych konsekwencji. Zanim do niej przystąpimy warto zatem przyjrzeć się tym najczęściej popełnianym, by być mądrym nie po, a przed szkodą.
Budowa nawierzchni – brak projektu
Dokładny projekt to podstawa sukcesu, jeśli mówimy o wykonaniu w stu procentach sprawnej nawierzchni zewnętrznej. Niestety nie wszyscy inwestorzy indywidualni decydują się na ten krok i poważnie odczuwają jego konsekwencje w przyszłości. Jedną z nich jest chociażby zapadająca się nawierzchnia, która nie tylko wygląda mało atrakcyjnie pod względem wizualnym, ale jest też niefunkcjonalna, jeśli chodzi o poruszanie się po niej zarówno przy użyciu różnego rodzaju pojazdów kołowych, jak i pieszo – zdestabilizowana powierzchnia jest zwyczajnie niebezpieczna.
Jak uniknąć zapadającej się nawierzchni zewnętrznej? Oczywiście wykonując projekt, w którym bardzo dokładnie zostanie opisane wykonanie wszystkich warstw podbudowy. Informacje te powinni być z kolei poparte wstępnym etapem prac, czyli zbadaniem gruntu przez geologa lub geotechnika, który określa kategorię gruntu i jego właściwości fizykomechaniczne. Należy pamiętać o tym, że gdy mamy do czynienia ze słabym gruntem rodzimym, niezbędna jest jego dodatkowa stabilizacja. Nie wolno zapominać również o tym, że podbudowa powinna dokładnie uwzględniać przewidywane obciążenia nawierzchni.
Wybór odpowiedniego materiału wykończeniowego to zatem nie wszystko. Kompleksowy projekt warto zlecić architektowi lub firmie, którą wynajmiemy do wykonania nawierzchni zewnętrznej.

budowa nawierzchni struktura gruntu
Wskazówka
Projekt nawierzchni zewnętrznej powinien uwzględniać nie tylko takie aspekty, jak pochylenie terenu czy głębokość wykopu, ale także przebieg instalacji, co ma często miejsce podczas budowy podjazdu do garażu. Instalację elektryczną, kanalizacją lub sanitarną warto zaplanować, zanim daną powierzchnię pokryje warstwa dekoracyjna. W innym przypadku konieczny może być demontaż nawierzchni, co narazi nas na potężne koszty, nieprzewidziane w budżecie.
Budowa nawierzchni – niewłaściwa pielęgnacja i użytkowanie
Budując nawierzchnię zewnętrzną, oprócz tego, że możemy wybrać złej jakości materiał, który jest niedopasowany np. do warunków atmosferycznych lub przewidywanego obciążenia, często bagatelizujemy znaczenie procesu pielęgnacji warstwy dekoracyjnej. Podobnie jest z niewłaściwym użytkowaniem nawierzchni na przestrzeni pierwszych miesięcy. To wszystko niejednokrotnie prowadzi do szybkiego zniszczenia warstwy wykończeniowej – może dochodzić do wypłowienia koloru, pękania, ścierania się czy odpadania fragmentów nawierzchni.

budowa nawierzchni spękania
Powinniśmy pamiętać o tym, że pielęgnacja, szczególnie ta, która odbywa się tuż po aplikacji posadzki zewnętrznej czy ułożeniu prefabrykatów, nie może być traktowana po macoszemu i co za tym idzie – realizowana bardzo pobieżnie. W innym przypadku nawierzchnia zewnętrzna nie będzie w stanie ustabilizować się i uzyskać wymaganego stopnia wytrzymałości. Tuż po zakończeniu prac bardzo ważne jest zabezpieczenie miejsca budowy przed wtargnięciem zwierząt czy niepożądanych osób oraz obciążanie nawierzchni zgodnie z wytycznymi producenta danego materiału dekoracyjnego.
Co więcej, niektóre elementy będą od nas wymagały niemal całorocznej opieki. W przypadku eko kratki może to być stałe podlewanie i nawożenie, a w przypadku kostki brukowej czy kamienia usuwanie chwastów i uzupełnianie fug piaskiem.
Ważne!
Duże znaczenie podczas budowy ma etapowe zagęszczanie i utwardzanie nawierzchni. Pominięcie lub nieprawidłowe wykonanie tego procesu może być powodem powstania kolein i falowania.
Budowa nawierzchni – nieprawidłowo wykonany spadek
Sporą bolączką podczas budowy nawierzchni zewnętrznych jest też źle wykonany spadek, a jego konsekwencją zalegająca na wykończeniu woda.
W przypadku nawierzchni nieprzepuszczających wody warstwa wykończeniowa powinna być pochylona o 2-3 stopnie i najlepiej, jeśli deszczówka jest odprowadzana do gruntu lub systemu kanalizacji burzowej w kierunku od budynku. Jest to ważne szczególnie w przypadku dróg dojazdowych oraz podjazdów do garażu – jeśli jest to nie podjazd, a pochyły zjazd do garażu podziemnego, właściwym rozwiązaniem jest stworzenie załamania wraz z odwodnieniem liniowym, które zapewnia skuteczne odprowadzanie wody deszczowej.

budowa nawierzchni zalegająca woda
Wskazówka
Jeśli na danym podłożu nie jesteśmy w stanie zastosować odpowiedniego spadku czy też stworzyć wydajnego systemu kanalizacji burzowej, który efektywnie odprowadza wodę opadową, możemy zdecydować się na nawierzchnie przepuszczające wodę do gruntu. Mogą to być zarówno posadzki z betonu jamistego czy materiału żywicowego lub żwirowego, jak i wyroby gotowe w postaci prefabrykatów, takie jak płyty ażurowe czy eko kratka.